Perimätieto

”Selkärangan käsittelyä tiedetään tehdyn jo Hippokrateen (n. 460-377eKr) aikana. Kreikkalaista ja arabialaista lääketiedettä kuvaavista vanhoista lähteistä nähdään, kuinka potilaan selkää venytetään ja nikamia samalla painellaan paikalleen. Indo-Kiinassa parituhatta vuotta vanhoissa temppeliraunioissa on korkokuvia, joissa kuvataan selkävaivojen hoitoa käsiottein.

Suomessa jäsenkorjausta eli kansanparannusta on tehty niin kauan kuin suomalainen muisti muistaa. Selän päällä kävely on ollut vanhastaan tunnettu hoitokeino. Yleensä lasten, joilla oli kevyt paino, annettiin kävellä vatsallaan lattialla olevan aikuisen kipeytyneen selän päällä ja monasti tämä keino toikin apua ja lievitystä vaivoihin.

Jäsenkorjaaja on jo ammoisina aikoina tunnustellut sormin potilaan kudoksia ja lihaksia etsien kipeitä kohtia. Sitten hän liikutteluilla, venyttelyillä, taivutuksilla on käännellyt kipeää jäsentä tai paikkaa nähdäkseen liikerajoituksen ja aristavan kohdan laajuuden. Aikoinaan heitä on niksauttajiksi sanottu, ja moni tekee sitä edelleenkin.” (Lähde: Jane Tuovinen: Tietäjistä kuppareihin. Kansanparannuksesta ja parantajista Suomessa)

Saanan huomautus tähän väliin: Kalevalainen jäsenkorjaaja hoitaa ilman niksautuksia.

”Suomalaiset ovat saaneet nauttia nykyisen tasoisesta terveydenhuollosta historiallisessa katsannossa perin lyhyen ajan. Piirilääkärijärjestelmä syntyi vajaat parisataa vuotta sitten, mutta kullakin piirilääkärillä oli laajat alueet vastuullaan. Kansanparantajat ovat todellisuudessa olleet ne, jotka antoivat apua taitojensa mukaan. Monet tulivat kuuluisiksi koko maassa, ja potilaita tuli jopa ulkomailta. Suomalaisugrilaisten kansojen parantajat ovat olleet kuuluisia taidoiltaan pitkään myös naapurimaissa.

Kansanparannus elää uutta nousukautta. Nykysuomalaiset ja monet ulkomaalaiset ymmärtävät jo hakea lääkkeetöntä apua selän, niska-hartiaseudun ja raajojen ongelmiin. Usein etsiydytään kansanparantajalle tuloksettomien lääkärissäkäyntien jälkeen ja elimistöä kuormittavaan lääkitykseen kyllästyneenä. Parantajat puhuvat kansan kieltä, ja he pyrkivät saamaan asiakkaansa auttamaan myös itse itseään. Viime kädessähän jokainen on itse vastuussa terveydestään. Parantajan toiminnalle on kiire vierasta.” (Lähde: Hannes Karppinen – Osmo Hänninen: Mestariparantajat)

Ja onpa jäsenkorjaus tuttua myös Kalevala-teoksesta, missä luita luikahutetaan, jäseniä järkähytetään, lihaa liikahutetaan ja suonta suikahutetaan. Kannattaa lukea kansalliseepostamme!