SI-nivelet ja lantiokori

Kehomme perusta on lantiokori, joka vastaanottaa kuormitusta niin ylä- kuin alakehostammekin.

Lantiokorimme oikea asento mahdollistaa myös kehon muiden nivelten oikean toiminnan ja näin helpottaa elämistä mahdollisimman vähillä kivuilla ja vaivoilla. Nivelten kulumat sekä muut ongelmat syntyvät siitä, että nivelen kuormitus on ollut väärä vuosien (jopa vuosikymmenten) ajan, jolloin nivelen aineenvaihdunta on hidastunut ja luu hionut toista luuta taikka aiheuttanut esim. pehmytkudosvaurioita.
Lantion kallistuminen aiheuttaa myös jalkojen pituuseroa. Keho pyrkii itsestään tasapainoon, joten lantiokorin kallistuminen toiselle puolelle aiheuttaa korjaavia mutkia selkärankaan eli skolioosia. Lantiokorin virheasennon ongelmia voi olla myös liian notko alaselkä eli lannelordoosi taikka liian suorasta selästä johtuvat omat ongelmansa.
Lantiokorin virheasento voi johtua esim. kaatumisesta, putoamisesta, tyhjään astumisesta, väärästä raskaan taakan kiertäen nostoista taikka liian rankoista urheilusuorituksista. Lantiokorin ja SI-nivelten ongelmia aiheuttaa myös liikuntalajien nopeat sivu- ja taka-askeleet taikka -potkut. Keho ei pysty itse korjaamaan moisia vaurioita, joten kannattaa käydä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kalevalaisella jäsenkorjaajalla, jottei lantion virheasennosta tulisi laajempia ongelmia.

SI-nivelellä tarkoitetaan ristiluun ja suoliluun välistä liitoskohtaa.

SI-nivelen virheasento tarkoittaa sitä, että suoliluu on liikkunut paikaltaan suhteessa ristiluuhun ja jäänyt jumiin. Normaalistikaan nivel ei paljoa liiku, mutta pienikin liike on tarvittavaa lantion toiminnan kannalta.

Ryhtiongelmat, skolioosit ja nivelten kulumat eivät yleensä ole rakenteellisia vaan seurausta lantion muuttuneesta asennosta.

SI-nivelen virheasento on suurin syyllinen selkäkipuihin, välilevyn pullistumiin ja muihin selkärangan ongelmiin kuten välilevyn rappeumiin, nikamien siirtymiin ja kulumiin. Lisäksi se on suurin syy skolioosin ja notkoselän muodostumiselle sekä lonkka- ja polviongelmille. Lantion virheellinen asento ja toiminta aiheuttaa myös ongelmia yläselkään, niskaan ja olkapäihin kuten myös kantapäihin ja jalkateriin.

Katso myös kohta”Jalkojen pituusero”